Onlangs was ik op een verjaardag met veel mensen die ik nog nooit had ontmoet. In de eerste paar minuten van elk gesprek kwamen de gebruikelijke smalltalkvragen voorbij. Een van de klassiekers is natuurlijk: "En, wat doe je voor werk?" Als ik dan vertel dat ik advocaat ben, krijg ik vaak te horen: "Ik hoop dat ik je hulp nooit nodig heb".
Elke keer als ik dit hoor, bloedt mijn juridisch hart een beetje. Vaak wordt gedacht dat een advocaat pas nodig is als het conflict al in volle gang is en er geen andere uitweg meer lijkt te zijn; de inschakeling van een advocaat wordt gezien als het laatste redmiddel. Dat is jammer, want mijn werk kent ook een preventief karakter en kan bijdragen aan het voorkomen van (de escalatie van) geschillen, zodat de weg naar de rechtbank vermeden kan worden.
Het voorkomen van geschillen
Veel geschillen ontstaan door onduidelijke afspraken of slecht opgestelde contracten. Als afspraken ruimte laten voor interpretatie, kunnen er verschillende verwachtingen tussen partijen ontstaan. Deze verschillende verwachtingen kunnen tot discussies leiden en kunnen uitmonden in een geschil, vooral als een samenwerking stroef begint te lopen.
Als advocaat kan ik helpen met voorkomen dat dit gebeurt, door ervoor te zorgen dat alle afspraken duidelijk en juridisch waterdicht zijn. Hoe duidelijker de afspraken op papier staan, hoe minder ruimte voor discussie. Daarbij dragen duidelijke afspraken eraan bij dat, indien een geschil toch ontstaat, dit sneller opgelost kan worden.
Vroegtijdige inzet bij geschillen
Mocht er toch een conflict zijn ontstaan, is het ook dan van belang om zo snel mogelijk juridisch advies in te winnen.
Veel ondernemers proberen in eerste instantie zelf oplossingen te vinden voor geschillen, terwijl dit vaak het tegenovergestelde effect heeft. Er bestaat een groot risico dat er verkeerde dingen worden gezegd, die bijvoorbeeld nadelig zijn voor je juridische positie. De situatie wordt daarmee steeds ingewikkelder, waardoor een oplossing uiteindelijk verder weg lijkt dan ooit.
Door tijdig mijn hulp in te schakelen, kan ik (indien gewenst op de achtergrond) het geschil zodanig aansturen, dat de meest sterke positie behouden blijft en het beste resultaat behaald wordt.
Bemiddeling bij geschillen
Als het geschil echter al geëscaleerd is en partijen er onderling echt niet uitkomen, kan ik bovendien als neutrale derde partij optreden bij onderhandelingen om partijen weer dichter bij elkaar te brengen. Dit is vooral nuttig in situaties waar de emoties hoog oplopen en communicatie moeilijk is. Als advocaat kan ik objectief blijven en focussen op het bereiken van een oplossing.
Zelfs als het geschil uiteindelijk moet worden voorgelegd aan de rechter, is het van belang om mij al vroeg in het proces te betrekken. Als advocaat weet ik welke stappen nodig zijn om met succes naar de rechtbank te gaan. Hierdoor kunnen deze stappen in het voortraject goed worden uitgevoerd, zodat de procedure efficiënt kan worden opgestart.
Tot slot
Het inschakelen van een advocaat is dus niet slechts een laatste redmiddel, maar een belangrijke stap in het voorkomen en effectief beheren van geschillen. Dit bespaart niet alleen tijd en geld, maar helpt ook om de zakelijke relaties te behouden die anders door een escalerend conflict beschadigd zouden kunnen worden.
Dus, de volgende keer als ik op een verjaardag met onbekenden de klassieke smalltalkvraag krijg, en antwoord dat ik advocaat ben, hoop ik te horen: "Jou had ik nét nodig".
Contact: Vragen of overleg? Neem contact met mij op. Ik sta voor u klaar in iedere fase.
Rachelle van der Brug, advocaat ondernemingsrecht